Straka v hrsti
Podobenství. Farbistý příběh vreckářky a tuláčky, zamilovaního mladíka, prefíkaního mastičkáře a pouliční dívky, kterí se pachtí za drahou perlou. Tá však svím vlastníkum přináší jenom nešťestí a pohromu.Na motivy staročeských středověkých satir napsal odborník na tuto tematiku Antonín Přidal námět filmu Straka v hrsti. „Hru o lásce a nenávisti“ (jak zní podtitul filmu) realizoval se značnými formálními úpravami Juraj Herz. Barvitý příběh kapsářky a tulačky Straky, zamilovaného mladíka Rubína, prohnaného mastičkáře Sverína a zapuzené měšťky Anděly, kteří se všichni pachtí za drahou perlou, ozvláštnil originální stylizací. Výsledný tvar díla je sledem sugestivních obrazů, v nichž se minulost prolíná se současností, dobová satira s alegorií, naturalismus se symboličností. Postavy jsou v neustálém pohybu, v drsném kontaktu – bojují nelítostně o přežití. Vše je konstruováno jako hra ve vymezeném prostoru, vztahujícím se reáliemi jak k minulosti, tak k dnešku (středověké tržiště kdesi na pokraji skládky). Tomu odpovídají i kostýmy a masky. V rytmu tepající rockové hudby Michaela Kocába se ve vypjatých scénách zmítá taneční sbor, připomínající mnohem spíše než „středověký lid“ fanoušky rockových kapel. Dějem prochází průvod středověkých mystérií. Atakující vnější stránka filmu má vyjádřit podobenství o střetnutí různých lidských vlastností a vyjádřit filozofii středověku s přesahem ke kritice současné morálky…